tirsdag 17. februar 2015

Blogginnlegg om IKT


Dette opptar meg: Facebook igjen!



Stadig dukker spørsmålet opp; Skal FB brukes i undervisningen eller skal vi stenge for all bruk? Jeg forsøker å si noe om hvor jeg har "Landet" i forhold til dette temaet. Vi har diskusjonen oppe i kollegiet ofte. Elevene finner ikke informasjon som legges i fronter, men legger du den på FB finner ALLE den. Hva er riktig, jeg tar gjerne i mot råd og tips.

FB er et viktig sosialt medium og FB må vi ta stilling til. Dette er det en side mange i klassen min er knyttet opp på hele døgnet. De får med seg alt som skjer og blir orientert om alt. Men skal den brukes i undervisning? For meg representerer FB en slags kontroll over hvor vi er og hva vi gjør og med hvem, til enhver tid. Jeg ser at mange elever har problem med å bruke dette på en god måte, og på å ikke la seg styre av det som skjer eller ikke skjer der.

Vi har levd med FB en god del år nå og jeg har blitt bevisst på hvordan jeg ønsker å bruke det. Jeg lar elevene bruke FB jevnlig når de skal samarbeide om for eksempel et gruppearbeid. Det er enkelt å sende hverandre filer, lenker og å kommunisere, om de ikke sitter sammen. Eleven oppfordres og til å lage en gruppe for klassen, hvor de kan legge ut info om prøver og lignende. FB er fantastisk hvis du skal ha tak i en elev raskt: de svarer med en gang. Hvis en er borte, ber jeg de andre minne på avtaler i gruppen, de får alltid beskjed. Jeg velger å bruke FB på denne måten. For andre pedagogiske opplegg synes jeg andre program er bedre og ivaretar bedre elevens sikkerhet. Alternativet med å stenge og nekte all bruk, mener jeg frarøver meg mulighet til å påvirke elevenes bruk og utnytte positive sider.

Hva med all mobbing og utestenging som foregår på FB og andre sosiale medier. Hvordan jobber vi med det? Hva gjør du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar